Vybíráme
21. 6. 2023, WEBREDAKTOR

Hudební oddělení Ústřední knihovny pro vás připravilo tipy na čtení. Nahlédneme do dopisů, monografie i do vědeckých studií či soupisů technických přístrojů.

Václav Talich: Dopisy

Celých 279 dopisů najdete v komentovaném vydání korespondence slavného českého dirigenta Václava Talicha. Lze z nich vyčíst Talichův široký kulturní přehled, jeho charakteristické umělecké i lidské rysy a také osudové momenty jeho života. Než se stal slavným dirigentem, Talich působil jako houslista v Berlíně, dirigentskou kariéru rozvíjel v Oděse či v Tbilisi a později také v Lublani. V roce 1919 se stal šéfem České filharmonie, jejíž úroveň pozvedl do nových, doposud neslyšených kvalit. Nejdramatičtější události ovšem přišly za války a krátce po ní. Dopisy vybíral a zasvěceně okomentoval muzikolog Milan Kuna, tvůrce obsáhlé monografie o Talichovi s podtitulem „Šťastný i hořký úděl dirigenta“. Talich se narodil ve středočeském Berouně a právě tamní Muzeum Českého krasu úctyhodný svazek vydalo.

PŮJČTE SI

Charnas, Dan: Dilla time

James Dewitt Yancey, lépe známý pod svými pseudonymy J Dilla nebo Jay Dee, byl rodák z trochu jiného prostředí a doby, než Talich z Berouna. Narodil se v roce 1974 v Detroitu, industriálnímu městu a kolébce různorodých hudebních žánrů či subžánrů a také městem, kde vznikl progresivní hudební label propagující hudbu afroamerických tvůrců, Motown Records. Vydavatelství, které v kariéře pomohlo i hvězdám jako Stevie Wonder nebo Marvin Gaye, ovlivnilo i hudební vkus a také sebevědomí budoucího hip hopového producenta J Dilla. Částečně biografické, částečně muzikologické a kulturně analytické kapitoly vyprávějí příběh muže, jehož život skončil kvůli vzácné chorobě předčasně ve 32 letech. Svým inovativním přístupem k vyváření rytmických struktur autorských tracků inspiroval Michaela Jacksona, Eryku Badu nebo A Tribe Called Quest, ale jeho vliv se promítá i do zvuku současných hudebních hvězd jako jsou Kendrick Lamar nebo Robert Glasper.

PŮJČTE SI

Ukryto v pásech

Vytváření hudby pouze pomocí technologických přístrojů má kulturně výrazně odlišné podoby. Miloslav Kabeláč to v 60. letech dělal s omezenějšími prostředky a za jinými účely než J Dilla. To nic nemění na tom, že oba přístupy jsou fascinující. O společenských, historických a technických aspektech československé elektroakustické hudby vypráví kolektivní monografie s chytlavým názvem Ukryto v pásech. Dozvíte se v ní o nahrávacích studiích (zejména o tom v Plzni) i významných skladbách, ale také o teoretických východiscích nebo o využití tohoto specifického druhu zvukového umění ve filmové, rozhlasové či literární tvorbě. Celé téma knihy určuje jeden paradox, jelikož tuzemská produkce byla „odkázána na rozhlasová a jiná státem zřizovaná studia, týmž státem ale současně marginalizována,“ jak trefně poznamenal editor knihy, Petr Ferenc.

PŮJČTE SI

Připravil Jiří Slabihoudek, Hudební oddělení Ústřední knihovny

Mohlo by vás zajímat

Ilustrační obrázek: Pixabay.com.